تبلیغات
آموزشی - درمان اختلال خواندن
 
آموزشی
زبوسیدنی های این روزگار یکی هم بود دست آموزگار
درباره وبلاگ


اینجانب شعبان جیریایی آموزگار آموزش وپرورش ناحیه 2اراک این وبلاگ را به تمام معلمان عزیز، شریف وزحمتکش دانش اموزان عزیز واولیای گرامی تقدیم می کنم وامیدوارم گامی هر چند کوچک درراه ارتقای تعلیم وتربیت برداشته باشم

مدیر وبلاگ : شعبان جیریایی
مطالب اخیر
نویسندگان
دوشنبه 9 بهمن 1391 :: نویسنده : شعبان جیریایی

درمان اختلال خواندن

 

 

 

1- اشیایی را در دست گرفته واشتباه تلفظ می کنیم تا کودک درست آن را بگوید .

2- کلمات را ناقص تلفظ می کنیم .

3- تصاویری که صدای آخر آنها یکی است را تهیه کرده واز کودک می خواهیم پس از نام بردن هر تصویر یا کلمه صدای آخر آنها را بگوید لب ، کتاب ، ناب ، آب ( سپس برای تشخیص صدای اول )

4- تصاویر زنجیره ای

5- حروف الفبا تهیه شده و از کودک بخواهیم تک تک همه را تلفظ کند .

6- حروف پراکنده وساخت کلمات از ساده تا پیچیده .

7- تقلید صداها ونام بردن آن شیء یا حیوان

8- تقلید حرکت مانند راه رفتن

9- پس از نام بردن کلمه ها دانش آموز سعی کند صدای اول را بگوید – سپس آخر کلمه ( تک به تک ادا شود ) سپس وسط کلمه

تقویت حافظه شنیداری و توالی شنیداری

1- نام بردن 2 تا 3 صدا و به ترتیب کودک آنها را بگوید ( در 6 ساله 5 صدا – 7 و 8 ساله 6 صدا – 8 سال به بالا 8 صدا )

2- انجام دستورات 2 و3 مرحله ای

3- تمرینات تکمیل کردنی در حضور الگو

4- انجام تمرینات مفاهیم بالا وپائین ، راست وچپ با تصاویر

5- یک تصویر در بالا می گذاریم ومجموعه ای از اشکال در پایین که با هم تفاوت دارند . از کودک می خواهیم شکل هایی مانند شکل بالا را رنگ بزند .

6- تشخیص شکل در زمینه ( مثلا پیدا کردن میمون در تصاویر شلوغ وخطوط درهم )

7- وصل کردن نقاط واعداد وشکل گیری یک تصویر مثلا یک سگ و.......

8- پر کردن داخل حروف مانند

 

٭٭ نکات مهم :

- خواندن وتشخیص نشانه ها با توضیح ومثال عینی و تکرار آن بوسیله دانش آموز

- استفاده از حروف استثناء

- تکمیل جملات نا تمام در استفاده از زمان ، فعل و ضمیر

- فهم واژگان ، جملات ، عبارات و متن

درمان اختلال ریاضی

1- اطمینان از هوش طبیعی

2- تمرین های حافظه شنیداری ودیداری ( دیدن شیء وپنهان کردن - بیان یک کلمه وتکرار آن پس از 30 ثانیه )

3- مفهوم یک وبیشتر از یک ( کم وزیاد )

4- بازگویی قصه وتکرار آن ( تقلید )

5- کپی کردن تقلید الگو – کار با نقطه چین ها

6- طبقه بندی ها ( اشیاء – حیوانات و...... )

7- ردیف بندی ( از کمتر به بیشتر ) یکی زرد یکی سبزو.....

8- رسم اشکال هندسی

9- تشخیص تشابهات

10- تشخیص تفاوتها

11- استفاده از مفاهیم متضاد ( کم ، زیاد شب وروز و....... )

12- استفاده از پازل

13- تکمیل کردنی ها در تصاویر

14- تشخیص متن از زمینه

15- شمارش اعداد وسپس معکوس اعداد

16- نگهداری ذهنی طول ( بلندترین ، کوتاهترین ، مساوی ) – پیش نیاز آن تشخیص اندازه – سپس مساحت – تشخیص وزن (سبک وسنگین )

17- تشخیص زوایا وانحنا

18- جمع اعداد با استفاده از انگشتان – سپس تفریق

19- آشنایی با پول از کم به زیاد

20- داستانگویی

21- درک تناظر اعداد

٭٭٭ راهکارهای مشاوره ای وعملی جهت مربیان

1- زمان اجرای برنامه طولانی نباشد که احساس خستگی ایجاد کند .

2- تمرین ها تکراری نباشد ومتنوع باشد .

3- از سرزنش استفاده نشود .

4- کودک را با دیگران مقایسه نکنید .

5- در زمان تمرین ها از خاطرات شیرین صحبت کنید .

6- استفاده از تشویق مکرر مخصوصا برای کمترین پیشرفت .

7- نصیحت نکنید .

8- توجه به عدم خستگی ، گرسنگی ، تشنگی ، سر وصدا ، دما و............

9- عجله نکنید

مفاهیم پیش نیاز ریاضی

1- تشخیص جهات راست و چپ

2- بازوبسته

3- بالا و پایین

4- داخل وخارج

5- رنگها

6- تشابهات وتفاوتها

7- طبقه بندی

8- رسم اشکال ساده

9- تناظر یک به یک

10- ردیف بندی

11- تطبیق عدد با شکل

12- تطبیق عدد با شی ء

13- عدد نویسی

14- مفهوم صفر

15- مفهوم کم شدن وزیاد شدن

16- مفهوم قبل وبعد ( زمان )

17- درک مجموعه

18- جایگاه مکانی

19 - مفهوم اندازه

20– کوچک بزرگ

درمان دیکته نویسی

1- تمرینات فراستیگ

2- نقطه چین ها

3- ناقص نوشتن کلمات واز کودک بخواهیم تا آنها را کامل کند

4- برتری جانبی تعیین گردد

5- تقویت هماهنگی چشم ودست

                                    

وارونه نویسی


1- تن آگاهی نسبت به خودش

 

2- آگاهی روی بدن فرد مقابل

حافظه دیداری

 

 

1- غلط نویسی وتشخیص صدای غلط ( فقط خاص کودکان دچار مشکل بکار گرفته شود )

 

2- نشان دادن دو تصویر و سپس مخفی کردن آنها و از کودک بخواهیم آنها را نام ببرد . سپس 3 تصویر و بیشتر

 

3- تصویری از كلمات را به او نشان می دهیم تصویر را بخاطر بسپارد ، سپس مخفی کرده و او نام ببرد .

 

4- چند وسیله را چیده واز او می خواهیم آنها را ببیند سپس آنها را مخفی کرده و او نام آنها را ببرد .

 

5- چند کارت 10 * 7 یا کوچکتر تهیه کرده واز او می خواهیم کلمه ها را بخاطر بسپارد ، سپس مخفی کرده و او نام ببرد .

 

6- چند کارت 10 * 7 یا کوچکتر تهیه کرده واز او می خواهیم جای هر کلمه را بخاطر بسپارد چشمها را بسته و یکی یا دوتا را برمی گردانیم و او باید نام آنها را بگوید .

 

7- چند کارت 10 * 7 تهیه کرده ، کلماتی که در دیکته غلط دارد را می نویسیم واین تمرین ها را انجام می دهیم .

 

8- تهیه کارت کوچکتر با چند کلمه انجام شود با کلمه های هم خانواده تمرین شود

تمرینات تمیز دیداری

- تشخیص س از ش – ر از ز- ع از غ و.....

 

- تهیه کارت ونوشتن حروف در جهات مختلف ویافتن حرف

 

- تصاویرمهم ویافتن شی ء مشکل پنهان

 

- تکمیل کردنی ها

تقویت حافظه توالی – دیداری :

1- بیاد آوردن آنچه دیده ایم و گفتن آن

 

2- انجام حرکات و تقلید کودک به ترتیب پس از ما

تقویت ودقت

1- نشان دادن دو تصویر مشابه که در یک یا چند مورد تفاوت دارند .

 

2- نوشتن کلماتی که یک صدا در آنها جا افتاده باشد .

 

3- تصحیح دیکته دیگران

 

4- دیکته غلط و باز نویسی کلمات صحیح

 

 

 

 

صفحه اصلی صفحه اصلی
درباره  مدیریت درباره  مدیریت
درباره  نور هدایت درباره  نور هدایت
درباره  اتیسم درباره  اتیسم
بخش  آموزش بخش  آموزش
بخش روانپزشكی و روانشناسی بخش روانپزشكی و روانشناسی
بخش  توانبخشی بخش  توانبخشی
بخش  فوق برنامه بخش  فوق برنامه
آلبوم تصاویر آلبوم تصاویر
بازی و سرگرمی بازی و سرگرمی
پرسش های متداول پرسش های متداول
سایت های مرتبط سایت های مرتبط
تماس با ما تماس با ما




نوع مطلب :
برچسب ها : اختلال خواندن، درمان اختال اخواندن،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :





تعبیر خواب آنلاین





Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت

استخاره آنلاین با قرآن کریم

داستان روزانه

 ript

.

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

 

دریافت کد آپلود سنتر