12 گام برای درمان اختلال در خواندن
«اختلال در خواندن» یکی از اختلالات ویژه است که متأسفانه تا مدت‌های طولانی دانش‌آموزانی را که در یادگیری یک یا چند درس مشکلات جدی داشتند با اصطلاحاتی خاص معرفی می‌کردند.

در واقع این افراد به علت مشکلی که در خواندن دارند نمی‌توانند کتاب‌های درس علوم، ریاضی و امثال آن را بخوانند، بنابراین در آن درس‌ها نیز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.
امروزه همه بررسی‌ها نشان می‌دهد این اختلال قابل درمان است و آموزگاران و حتی والدین اگر به دانش و حوصله لازم مجهز باشند، می‌توانند این مشکل را حل کنند و حتی ممکن است بسیاری از این دانش‌آموزان در زمینه‌های متعدد به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابند.

مشکلات یادگیری کودکان، ارتباط تنگاتنگی با مسائل فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی، تغذیه، بهداشت و مسائل مربوط به محیط آموزشی و... دارد. وقتی دانش‌آموز یا والدینش برای درمان مراجعه می‌کنند، مطمئناً از چیز یا چیزهایی رنج می‌برند. ممکن است والدین احساس گناه کنند، فکر کنند وظایفشان را در مورد فرزندشان به خوبی انجام نداده‌اند، ممکن است فکر کنند در دوران بارداری فرزندشان غفلت‌های زیادی کرده‌اند، ممکن است تصور کنند مردم آنان را به خاطر مشکل یادگیری فرزندشان تحقیر می‌کنند.

همچنین ممکن است تصور کنند فرزندشان موجبات سرشکستگی آنان را فراهم کرده است و بنابراین نسبت به فرزندشان احساس خصومت کنند، ممکن است به علت دلسوزی نسبت به فرزند به دلیل وجود اختلال در او، حمایت افراطی در پیش گیرند، ممکن است برای سرپوش گذاشتن بر چیزی که در نظر آنان نوعی حقارت و ننگ است، به بیان مبالغه آمیز موفقیت‌های خود و فرزندشان بپردازند. همچنین ممکن است درباره هزینه درمان مشکل داشته باشند، ممکن است به نتیجه کار درمان مطمئن نباشند، یا فکر کنند درمانگر مشکل آنان را در جایی فاش خواهد کرد و ممکن است دانش آموز دارای اختلال خواندن خود را سرزنش کند، یا عزت نفس و اعتماد به نفسش را از دست داده باشد، ممکن است و... افراد مشهور و بسیار موفقی چون نلسون راکفلر، آلبرت انیشتین و توماس ادیسون دارای اختلال یادگیری بوده‌اند.

نلسون راکفلر، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و فرماندار ایالت نیویورک از اشکال شدید در یادگیری خواندن رنج می‌برد. توانایی بسیار ضعیف او در خواندن مانع کسب نمرات خوب وی در مدرسه می‌شد و این مشکل او را وادار کرد در طول حرفه سیاسی‌اش تمام سخنرانی‌هایش را حفظ کند.
همچنین آلبرت انیشتین نابغه فیزیک و ریاضی تا سه سالگی صحبت نکرد و تا هفت سالگی برای بیان هر جمله حتی جملات پیش پاافتاده، ابتدا باید به کلمات آن جمله فکر می‌کرد و پس از ترکیب کلمات، جمله را آرام با خود تکرار می‌کرد.


لطفابه ادامه مطلب بروید برچسب ها: 12 گام برای درمان اختلال در خواندن،

تاریخ : سه شنبه 20 مرداد 1394 | 05:32 ق.ظ | نویسنده : شعبان جیریایی | نظرات

بسیاری از کود‌کانی که د‌ر مد‌رسه موفق نیستند‌، احتمالا د‌ارای ناتوانی یاد‌گیری هستند‌ که تشخیص د‌اد‌ه نشد‌ه‌اند‌.

ناتوانی‌های یاد‌گیری یک اصطلاح عام است که به یک گروه ناهمگن از اختلالات اطلاق می‌شود‌. این اختلالات به شکل مشکلات قابل ملاحظه د‌ر اکتساب و کاربرد‌ توانایی‌های گوش د‌اد‌ن، صحبت کرد‌ن، خواند‌ن، نوشتن، استد‌لال یا ریاضی بروز می‌یابند‌. این اختلال ذاتی فرد‌ بود‌ه و فرض بر آن است که مربوط به وجود‌ اختلال د‌ر سیستم اعصاب مرکزی می‌باشد‌. د‌ر بروز اختلال یاد‌گیری، هیچکد‌ام از عواملی مثل نقص حسی، عقب‌ماند‌گی ذهنی، اختلال اجتماعی و هیجانی یا عوامل محیطی (مثل تفاوت‌های فرهنگی، آموزش ناکافی و نامناسب) وجود‌ ند‌ارد‌.


ادامه مطلب برچسب ها: ناتوانی‌های یاد‌گیری چیست؟،

تاریخ : شنبه 17 مرداد 1394 | 06:01 ق.ظ | نویسنده : شعبان جیریایی | نظرات
تاریخ : چهارشنبه 14 مرداد 1394 | 06:06 ق.ظ | نویسنده : شعبان جیریایی | نظرات
کتب جدید التالیف پایه پنجم سال تحصیلی95-94جهت استفاده تقدیم حضور شما می گردد.این نسخه نسخه ی نهایی این کتب بوده وقابل استناد می باشد. فایل ها به صورت پی دی اف PDF می باشند.




برچسب ها: کتب جدید التالیف پایه پنجم،

تاریخ : سه شنبه 13 مرداد 1394 | 05:31 ق.ظ | نویسنده : شعبان جیریایی | نظرات

مهارت های زندگی  توسط سازمان جهانی بهداشت، این گونه  تعریف شده است:

 "توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید."(WHO،1994).

شاخص های ده گانه ی  مهارت های زندگی  كه توسط سازمان بهداشت جهانی تقسیم بندی شده است عبارتند از:

1- مهارت های خودآگاهی

2 – مهارت همدلی

3 – مهارت روابط بین فردی

4– مهارت ارتباط موثر

5 – مهارت مقابله با استرس 

6 – مهارت مدیریت بر هیجان

7 – مهارت حل مسئله

8  – مهارت تصمیم گیری

9  – مهارت تفکر خلاق 

10 – مهارت تفکر نقادانه

هدف ما در این یاداشت این است كه به وضعیت  آموزش مهارت خودآگاهی در مدارس بپردازیم. خود آگاهی یكی از مهارت های مورد نیاز در زندگی برای هر شهروند است.  وقتی صحبت از مهارت می شود منظورچگونگی انجام یك كار است.  یك مهارت با آموزش یاد داده می شود و با تمرین و تكرار  درونی می گردد. به عنوان مثال رانندگی یك مهارت است، فردی كه می خواهد راننده شود باید ابتدا اصول اولیه این مهارت را بیاموزد و به صورتی عملی تمرین نماید تا بر آن تسلط یابد. هر شخص برای زندگی كردن در جامعه نیز نیاز به یادگیری مهارت های اساسی زندگی در آن جامعه  دارد. تا شخص مهارت های زندگی كردن در جامعه ای  را نیاموزد، نمی تواند به نیازها و خواسته هایش پاسخ دهد و همچنین در ارتباط با دیگران دچار مشكل خواهد شد. از این رو  در ابتدا وظیفه ی خانواده و سپس مدرسه است كه مهارت های  زندگی را به فرد آموزش دهند تا در ادامه ی زندگی با چالش روبرو نشود.


ادامه مطلب
تاریخ : دوشنبه 12 مرداد 1394 | 04:53 ق.ظ | نویسنده : شعبان جیریایی | نظرات
تاریخ : دوشنبه 5 مرداد 1394 | 05:18 ق.ظ | نویسنده : شعبان جیریایی | نظرات



دانلود کتاب فارسی بنویسیم پنجم ابتدایی 93-94



تاریخ : جمعه 2 مرداد 1394 | 06:36 ق.ظ | نویسنده : شعبان جیریایی | نظرات